DESPRE ASOCIAȚIA ALSTERDORF

Proiectul “Ajutor pentru Romania” al Fundației Alsterdorf din Hamburg este prezent în România în județul Bihor, și desfașoară activități încă din anul 1990. Totul a început, imediat după căderea regimului Ceaușescu,  prin activitatea din căminele de copii. În primii ani am pus accent pe renovarea și igienizarea căminelor și spitalelor din județul Bihor şi pe îndrumarea de specialitate a personalului din aceste instituții.

Începand cu mijlocul anilor 90 au fost implementate, pas cu pas, structure noi de îngrijire a persoanelor cu dizabilități și cu boli psihice, structuri orientate după modele vest-europene. Astfel a luat ființă un centru de zi pentru bolnavi psihic care locuiau încă acasă, în familie, și astfel se prevena internarea lor în vreun cămin sau spital de psihiatrie. Pentru cei care între timp au devenit adulți și care locuiau încă în  căminele de copii, am înființat, împreună cu autoritățile sociale de la acea vreme, trei case de tip familial pentru 34 de tineri și cinci apartamente – locuințe protejate – pentru alți 27 de tineri, în vederea pregătirii lor pentru o viață independentă.

Conceptele privitoare la asistentă și însoțirea persoanelor cu dizabilități transpuse de noi se bazeaza pe principii europene deja testate.

În domeniul ocupării persoanelor cu dizabilități intelectuale și psihice am înființat în Oradea, în 2008, în colaborare cu AJOFM Bihor și cu DGASPC Bihor un Centru de informare, consiliere, mediere și asistență la locul de muncă pentru persoanele cu dizabilități. Sprijin financiar pentru acest proiect l-am avut din partea Fundatiei Robert-Bosch din Stuttgart și din partea Fundatiei Evanghelice Alsterdorf din Hamburg. În implementarea conceptului de asistență la locul de muncă pentru persoanele cu dizabilități, concept adaptat dupa modelul “supported employment”, ne-au stat la dispoziție specieliștii unui serviciu din Hamburg, Hamburger Arbeitsassistenz. Unul dintre succesele implementării acestui proiect in Oradea constă în intermedierea pe locuri normale de muncă a peste 500 de persoane cu dizabilități. Multe dintre acestea beneficiază și azi de servicii de asistență la locul de muncă.

În ce privește îmbunătățirea condițiilor de locuit și modernizarea serviciilor de asistență la domiciliu, activitățile noastre s-au ghidat după conceptul “community care”, după care am început, în anul 2005, împreună cu autoritățile sociale din Bihor să integrăm personae cu dizabilități, care până nu demult trăiau în instituții sociale, în locuințe în mijlocul comunității, în diferite cartiere din Oradea.

Astăzi, aceste locuințe se află în structura Asociației Alsterdorf, iar aici trăiesc 43 de persoane adulte cu dizabilități intelectuale și psihice: apartamente în Oradea cu 4,5 sau 6 locuri și două case cu câte 10 locuri în Oradea și Săcueni.

De asemenea, serviciile oferite persoanelor cu dizabilități s-au diversificat, ținând cont de necesitățile beneficiarilor: servicii de organizare și petrecere a timpului liber, servicii de asistență socio-pedagogică la domiciliu – pentru cei iesiți din instituții, ateliere de activități ocupaționale, servicii de sprijin a persoanelor cu dizabilități în vederea accesării unui loc de muncă, servicii de sprijin în vederea formării profesionale sau continue.

Pregătirea tinerilor cu dizabilități intelectuale și psihice pentru a putea duce o viață independentă constituie obiectivul major al activității noastre. În acest scop derulăm, cu sprijin financiar din partea Fundațiilor VELUX, un proiect de educare si formare a persoanelor cu dizabilități pentru a putea face pasul spre o formă individuală de locuit, înafara instituțiilor.